Visietraject Geestmerambacht & Park van Luna

Een belangrijk doel van het visietraject voor Geestmerambacht en Park van Luna was om input en feedback vanuit inwoners, ondernemers, bezoekers en andere betrokken partijen te verzamelen.

Het is een door raadsleden geuite wens om inwoners breed te betrekken en de behoeften te peilen.

De aftrap van het visietraject was een bijeenkomst waarvoor de raadsleden van de betrokken gemeenten werden uitgenodigd. Vervolgens is het participatieproces gestart met een stakeholderbijeenkomst. Hier waren ondernemers, verenigingen en enkele inwoners bij aanwezig.

Swipocratie is ingezet om van zo veel mogelijk inwoners op een laagdrempelige en aansprekende manier, ondersteunend aan de fysieke bijeenkomsten, de behoeften te peilen.

Fasering van het project

  • Fase 1: communicatie via de gemeentelijke kanalen.
  • Fase 2: het Swipen. We vroegen de deelnemers naar hun eigen voorkeuren maar ook hoe ze dachten dat anderen ertegenaan zouden kijken. Op deze manier ontstaat er een meer genuanceerd beeld. Daarnaast vroegen we ook naar algemene voorkeuren en behoeften, los van de invulling van de parken.
  • Fase 3: een openbare inloopbijeenkomst waar gezamenlijk het gesprek aangegaan kon worden.

Wat heeft het opgeleverd?

  • 650+ deelnemers
  • 39 aanmeldingen voor de live sessie
  • Een overvloed aan nuttige feedback en tips via het online formulier
  • De resultaten verwerkt in een infographic
  • Een breed gedragen visie

Opdrachtgever: Recreatie Noord Holland

< hoe werkt Swipocratie?
< terug naar praktijkvoorbeelden

Varianten

#1

Variant 1: Swipocratie in 1 dag

Activeer je publiek

Activeer en inspireer met beelden en stellingen. Breng het onderwerp tot leven en start het gesprek.

  • Eigen beelden en stellingen
  • Geen abonnement
  • Instant resultaten overzicht
  • Ideaal op een festival, een plenaire bijeenkomst of een interactieve sessie
#2

Variant 2: Swipocratie voor participatie

Bereik en activeer

Wat vinden inwoners, jongeren of andere betrokkenen van voorgestelde beleidsopties?

  • Bereik moeilijk bereikbare doelgroepen met een campagne
  • Peil super laagdrempelig met beelden wat er leeft onder de deelnemers
  • Inclusief werksessie "het effectief inzetten van Swipocratie" en uitgebreide begeleiding
#3

Variant 3: Langdurige inzet Swipocratie

Blijf in gesprek

Participatie is niet eenmalig. Zet Swipocratie in als extra kanaal om te peilen wat er leeft.

  • Swipocratie met maandelijks abonnement
  • Terugkerend contact met je doelgroep
  • Bouw een relatie op en betrek burgers bij meerdere onderwerpen en thema's

Je bent in goed gezelschap

Samen met onze partners en opdrachtgevers zorgen we ervoor dat ieder participatie traject een succes wordt.

Bekijk recente projecten