Als je vragen hebt kun je uiteraard altijd contact opnemen maar wellicht staat hieronder het antwoord op je vraag.
Met Swipocratie kun je op een laagdrempelige manier moeilijk bereikbare doelgroepen activeren of inspireren voor ontoegankelijke of complexe onderwerpen. Door het tonen van beeld en het stellen van vragen:
Over het algemeen wordt Swipocratie ingezet voor participatie vraagstukken in het publieke domein. Daarnaast werkt het ook goed bij het bevorderen van medewerkersparticipatie binnen organisaties.
Overal waar het gaat om een onderwerp dat je in beeld kunt brengen en waarbij de mening en/of betrokkenheid van grotere groepen een rol speelt kan Swipocratie van waarde zijn.
De meest gangbare domeinen:
We beginnen altijd met een inventarisatie. In een werksessie bespreken we de voorliggende vraag of probleemstelling en proberen we er gezamenlijk achter te komen wat het beste antwoord of de beste oplossing is. Wat is ons doel en wat is de doelgroep die we willen bereiken? Daarna bepalen we welke content nodig is om dat doel te bereiken en kijken we of die content (deels) al beschikbaar is of nog ontwikkelt moet worden.
We maken gebruik van een content management systeem waarmee u in veel gevallen zelf de content kunt plaatsen en beheren. Bij eenmalige projecten werkt het efficiënter de content door ons te laten plaatsen.
Maar in het geval van meerdere Swipocratie projecten na elkaar is het vaak wenselijk de content zelf te beheren en zelf nieuwe Swipocratie enquetes te starten.
In de meeste gevallen bestaat een Swipocratie project uit 3 fases.
Fase 1: de campagne
Om de mensen die je wilt bereiken ook daadwerkelijk in staat te stellen mee te doen aan de Swipocratie moet je ze wel eerst bereiken - en er daarna voor zorgen dat er wordt doorgeklikt op de juiste url. Dit kan zijn middels een (betaalde) social media campagne maar er zijn vele andere effectieve manieren. Afhankelijk van de specifieke participatie vraag en de kenmerken van de doelgroep bekijken we gezamenlijk wat de beste strategie en aanpak is. Enkele voorbeelden: koffietafels op de markt, via WhatsApp-groepen, via scholen of verenigingen, via de bestaande gemeentelijke kanalen, via guerrilla marketing, etc.
Fase 2: Swipocratie
Iedere Swipocratie inrichting heeft een opbouw bestaande uit:
Fase 3: het vervolg
Je hebt een nieuwe groep mensen bereikt en betrokken bij je participatie vraagstuk. Dit is een uitgelezen kans de mensen nog verder te activeren en/of ervoor te zorgen dat ze langer betrokken zullen blijven. Tegelijkertijd is het belangrijk te waken voor participatie-moeheid. Het steeds opnieuw benaderen van mensen met nieuwe vragen zonder hen expliciet mee te nemen in het proces en zonder duidelijk te maken wat er met de verzamelde input gebeurt kan leiden tot cynisme en desinteresse. Andersom kan juist het opbouwen van een blijvende relatie tot een verbeterde betrokkenheid leiden.
Soms is het genoeg de deelnemers te vragen naar een e-mailadres zodat er later een terugkoppeling kan plaatsvinden. In andere gevallen is een uitnodiging voor een ontwerp-atelier of zelfs voor een burger-panel het geëigende middel.
We rekenen 2 tot 4 weken voorbereiding (van start project tot de livegang). Meestal duurt laten we de Swipocratie enquete 4 to 6 weken live staan.
De voorbereiding bestaat uit het stellen en beantwoorden van een aantal vragen. Onder andere:
Afhankelijk van het participatie vraagstuk en de specifieke context bepalen we samen wat de beste aanpak is. Daaruit volgt een offerte die altijd maatwerk is. Voor meer informatie hierover kun je altijd even bellen of mailen.
Naast de eenmalige kosten zijn er abonnementskosten die gelden voor de periode dat de Swipocratie live staat.
Swipocratie is altijd anoniem. Wel kunnen er na afloop persoonlijke gegevens gevraagd worden met het oog op vervolg acties (zoals het verder betrekken van de deelnemers bij het project).
In dat geval dient u zelf zorg te dragen voor een passende privacy verklaring die voldoet aan de AVG eisen.
Naar wens kan er gebruik worden gemaakt van analytics, maar alleen in geanonimiseerde vorm.
Bij de standaard implementatie worden er geen gegevens verwerkt en is de Swipocratie volledig anoniem. Als u echter besluit aan het einde van de swipe sessie de deelnemers te vragen naar persoonlijke gegevens met het oog op een vervolg stap (zoals deelname aan een live-sessie), bent u verplicht te verwijzen naar een passende privacy verklaring.
Variant 1: Swipocratie in 1 dag
Activeer en inspireer met beelden en stellingen. Breng het onderwerp tot leven en start het gesprek.
Variant 2: Swipocratie voor participatie
Wat vinden inwoners, jongeren of andere betrokkenen van voorgestelde beleidsopties?
Variant 3: Langdurige inzet Swipocratie
Participatie is niet eenmalig. Zet Swipocratie in als extra kanaal om te peilen wat er leeft.
Samen met onze partners en opdrachtgevers zorgen we ervoor dat ieder participatie traject een succes wordt.
Bekijk recente projecten